17 лютого 2016 / Тема номера

Ефект спільної вигоди

Ефект спільної вигодиМикола Копилов

Індексація тарифів на вантажні перевезення нині як ніколи актуальна для залізничників — це питання виживання галузі. Поза тим індексація може стати поштовхом для розвитку економіки України, адже отримані за рахунок цього додаткові кошти — кілька мільярдів гривень — планується направити насамперед на закупівлю продукції вітчизняних машинобудівних і металургійних підприємств.

Минулий рік став рекордним за рівнем інфляції та стрибками валютного курсу. Стрімко піднялися ціни на енергоносії та промислову продукцію, збільшилося податкове навантаження на залізничну галузь (відмінено пільги зі сплати за землю та підвищено акциз на дизельне пальне). Все це разом із руйнуванням інфраструктури на сході країни негативно вплинуло на стан сталевих магістралей. Попри негаразди, як і раніше, галузь є одним із найбільших платників податків у державі (понад 15 млрд грн відрахувань за 2015 р.). Вона справно перевозила мільйони пасажирів-пільговиків, не отримуючи належних компенсацій.

Враховуючи це, Міністерство інфраструктури запланувало заходи з підтримки галузі. Та, крім економії на закупівлях й інших заходів, при розробці фінансового плану з’ясувалося, що без підвищення вартості перевезень не обійтися. Тому, за словами заступника Міністра інфраструктури України Миколи Снітка, на 2016 р. було заплановане підвищення тарифів у два етапи — по 15 % кожного разу. Тобто загалом на 30 %. Перший етап індексації мав пройти 1 січня. «Одначе взявши до уваги важку ситуацію, зокрема у металургії, ми поспівчували її положенню — й вирішили відкоригувати плани, лишивши один етап. Проте і бізнес має почути нас», — завважує М. Снітко.

Ця мінімально необхідна індексація — на 15 % — і була врахована при розробці проекту фінплану галузі, що був оприлюднений ще наприкінці минулого року. Проте саме через шалений спротив власників металургійних підприємств, що мають серйозне лобі в органах влади, індексація тарифів і фінплан досі не затверджені. Отже залізничні підприємства вже два місяці змушені сидіти на голодному пайку. Через те у необхідному обсязі не виконується ремонт техніки, не закуповуються матеріали та запчастини.

Тому й питання якомога швидшого узгодження тарифів — це ще й питання, пов’язане з нормальною роботою галузі. Адже практика прийняття фінплану в другій половині року призводить до збільшення прострочених ремонтів, а отже, м’яко кажучи, не сприяє безпеці руху.

Противники індексації тарифів — здебільшого представники підприємств гірничо-металургійного комплексу. Їхні аргументи впродовж багатьох літ незмінні: начебто зростання тарифів на залізничні перевезення зробить продукцію неконкурентною, тож унаслідок цього доведеться зупинити заводи. Ті ж твердження металурги висловлювали й у кращі свої роки: коли світові ціни на їхню продукцію були вищі — й справи у них йшли як по маслу.

Тепер, уже вкотре, замість того, аби звернути увагу на розвиток внутрішнього ринку, підприємства цієї галузі й далі орієнтуються в першу чергу на експорт. Можливо, причина в тому, що так працювати вигідніше, адже виручка — у валюті. Але таким чином металурги самі собі копають яму, повністю ставлячи себе в залежність від закордонних ринків збуту.

Тим часом в Україні, за словами в. о. Голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Олександра Завгороднього, простоюють вагонобудівні заводи. Значні потреби залізниці у рухомому складі могли б стати для цих підприємств рятівним колом. Йдеться про десятки тисяч людей, достатки яких залежать від роботи даних заводів.

Tarifi.jpg

А потужний машинобудівний комплекс завантажив би замовленнями численні підприємства суміжних галузей, в тому числі й металургії. І тут суттєвий той момент, що продукція машинобудування — більш технологічна, ніж виробництво окатишів чи сталепрокату. Отже вмикаються зовсім інші механізми економіки — є так званий мультиплікативний ефект.

З отриманих за рахунок індексації тарифів коштів майже 0,5 млрд грн мають спрямувати на закупівлю нових вантажних вагонів. В цілому ж фінпланом, який неможливо затвердити без індексації тарифів, намічено придбати понад 1 тис. вагонів. Крім того, планується закупівля колійної техніки, вкладення грошей у ремонт рухомого складу та інфраструктури. Все це, звичайно, крапля в морі необхідних для залізниці інвестицій, але й те, без чого неможливо здійснювати перевезення.

Індексація тарифів, як зазначають деякі експерти, ще не означає підвищення плати за перевезення. Адже є величезний набір можливостей для оптимізації витрат на них. Так, варто лише припинити затримувати вагони, використовуючи їх як склади на колесах (а саме цим грішать металургійні підприємства), і можна буде досягти значної економії. І це лише один приклад оптимізації, а їх, до речі, у ланцюгу логістики доставлення вантажів чимало.

На момент підготовки цього номера газети проект індексації вантажних тарифів було погоджено зі всіма міністерствами та відомствами, крім Державної регуляторної служби України. Нині проводяться активні громадські консультації за участю цієї служби.

zavgorodny.JPGВ. о. Голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Олександр ЗАВГОРОДНІЙ:

«Якщо тарифи не будуть індексовані, ми маємо чітко розуміти, що підприємства машинобудівної галузі не отримають замовлень від залізниці, тобто 20—30 тис. працівників лишаться без роботи. Підняття тарифу дасть можливість забезпечувати необхідні перевезення, закупляти новий рухомий склад і збільшувати обсяги вкладень в інфраструктуру. Як наслідок, це додасть 3,5 млрд грн до бюджету машинобудівних підприємств. Та, головне, при цьому закуплятиметься продукція вітчизняних металургів: колеса, рейки тощо. Тобто всі отримані нами кошти знову повернуться в економіку України».

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Квiтень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua