07 грудня 2016 / Актуально

Індексація, або Дефіцит

Індексація, або ДефіцитМикола КОПИЛОВ

Індексація на 25 % тарифів на вантажні перевезення у 2017 р. дасть можливість розв’язати питання дефіциту вагонів. На підтвердження своїх планів стосовно оновлення рухомого складу керівництво ПАТ «Укрзалізниця» готове підписати відповідний меморандум із провідними компаніями-вантажо-відправниками та звітувати перед бізнесом.

Про це йшлося під час круглого столу за участю залізничників і представників основних клієнтів-вантажовідправників, що відбувся минулого тижня в Києві.

Відкриваючи засідання, голова правління акціонерного товариства Войцех Балчун наголосив, що ПАТ «Укрзалізниця» є системною компанією для України, котра перевозить 80 % усіх вантажів. Тож від її розвитку залежить стан економіки держави в цілому. Яскравим підтвердженням цих слів стала цьогорічна ситуація з дефіцитом рухомого складу, до чого призвело закінчення терміну служби великої кількості вагонів.

Для вирішення проблеми ПАТ «Укрзалізниця» ініціювало і приступило до масового виробництва та закупівлі піввагонів. Та для стабілізації необхідно майже 9 тис. одиниць нового рухомого складу. Саме таку кількість вагонів планується придбати в наступному, 2017-му, році. Таким чином, з’являється перспектива кардинально вирішити питання дефіциту вже до наступної осені, що особливо актуально у світлі прогнозованого збільшення вантажоперевезень, зокрема зернових.

Та кардинальне рішення можливе лише за умови індексації тарифів. Тож ще у квітні поточного року Міністерство інфраструктури передбачило два варіанти розвитку подій на 2017 р. «У нас було два сценарії — оптимістичний і песимістичний. Песимістичний передбачав збільшення тарифів на вантажні перевезення на 44 %, а оптимістичний — на 25 %. Ми вибрали оптимістичний», — наголосив В. Балчун.

Із 11 млрд грн, що планується отримати за рахунок підвищення тарифів, 2,5 млрд грн намічається спрямувати саме на закупівлю 3 тис. 100 вантажних вагонів. У планах вкласти ще більше в ремонт та модернізацію рухомого складу, зокрема, й локомотивів, а також на оновлення колій, контактної мережі і приладів централізації та зв’язку. Детальніше про це дивіться в інфографіці.

Представники гірничорудної та металургійної промисловості зацікавлені у вирішенні питання дефіциту рухомого складу. Та в ході круглого столу вони зажадали гарантій того, що кошти підуть саме на оновлення основних засобів залізниці. Приводом для цього стало те, що за подібних аргументів колишнього керівництва галузі кошти від підвищення залізничних тарифів у минулому, 2015-му, році пішли зовсім не на ці цілі. Дійсно, як підтвердив директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Бужор, доходи від індексації поглинула інфляція.
«3,4 млрд грн пішли на обслуговування боргів за кредитами у зв’язку зі зростанням курсу долара, 1,6 млрд — на роботи з оновлення та ремонту інфраструктури, 1,4 млрд — на оплату електроенергії у зв’язку зі збільшенням цін на неї та трохи менше 1 млрд грн — на зарплати», — пояснив він.

Та в нинішньому, 2016-му, році ситуація зовсім інша. Попри те, що, замість запланованої індексації тарифів на 30 %, галузь отримала лише 15 %, інвестиції в оновлення вже більші за отримані від цього доходи. І така тенденція має прослідковуватися, за планами керівництва галузі, й надалі. Варто зауважити, що в цілому у 2017 р. капітальні інвестиції мають становити небачену досі суму: 27 млрд грн. Більшу частку складають кредитні та власні кошти галузі.

Аби бізнесмени були спокійні за те, що кошти від перевезень їхніх товарів підуть саме на закупівлю вагонів, голова правління ПАТ «Укрзалізниця» запропонував підписати меморандум, у якому взяти на себе відповідне зобов’язання. В. Балчун наголосив, що готовий визначити графік зустрічей з клієнтами, аби звітувати перед ними про хід виконання програми оновлення та відповідні витрати.

Проте бізнесмени на засіданні не відреагували на таку пропозицію, а натомість ставили запитання та висловлювали побоювання, зокрема стосовно ризиків можливої корупційної складової при закупівлі рухомого складу. Та голова правління сказав, що гарантує справедливість ціни на вагони, адже не випадково вартість піввагонів, що нині виготовляють на заводах ПАТ «Укрзалізниця» та запропонованих сторонніми компаніями, ідентична.

Ще одне запитання стосувалося того, чи не знизить підвищення тарифів конкурентоспроможність продукції вітчизняних підприємств. Детально, із демонстрацією графіків на нього відповів член правління ПАТ «Укрзалізниця» Марек Залєсний. Суть його доводів була в тому, що залізничники співставили ціни на масові вантажі з вартістю їх перевезень до і після індексації — і результат виявився вражаючим.

Index_3 kol.jpgТак залізнична складова в собівартості 1 т прокату чорних металів зросте всього з 1,7 до 2,1 % (до 280 грн), пшениці другого класу — з 2,9 до 3,6 % (до 175 грн), коксу — з 3,2 до 4 % (до 189 грн), а залізорудних окатишів — з 5,7 до 7 % (до 127 грн). У цілому вплив на кінцеву ціну продукції, як правило, становив лише десяті частки відсотка. Підтверджують це й розрахунки Міністерства економічного розвитку України, згідно з якими прямий вплив на індекс виробничих цін від індексації тарифів становитиме лише 0,4 %.

Тож подорожчання не буде суттєвим, і йдеться, швидше за все, не про втрату зовнішніх ринків для продукції, а про банальне скорочення надприбутків за її продажу за кордон (діловою мовою — «зменшення маржі»).

При цьому аргументи щодо втрати залізничниками клієнтів через масовий перехід їх на автомобільний транспорт також, м’яко кажучи, виглядали некомпетентними. Адже навіть за пропонованого збільшення тарифу вантажні перевезення по сталевих магістралях залишаться в середньому на 15 % дешевшими за автомобільні.

Реалії виглядають так, що якщо питання із закупівлею нових вагонів для ПАТ «Укрзалізниця» не буде вирішено, згодом її нішу на внутрішньому ринку перевезень займуть міжнародні компанії-перевізники. «Якщо частка приватних компаній на ринку перевезень стане більшою за 50 %, то це призведе до фінансових втрат вантажовласників унаслідок зростання вартості перевезень і до тарифних війн. Все це ми бачимо, зокрема, на прикладі Польщі», — зауважив Войцех Балчун.

З огляду на те, що вартість перевезень у сусідніх країнах значно вища, неважко спрогнозувати збільшення тарифів у разі масового виходу на ринок України транснаціональних логістичних корпорацій. Експерти додають, що чим більше таких компаній на ринку, тим гірша керованість процесом перевезень. І вже сьогодні обіг приватного вагона значно більший за аналогічний показник для рухомого складу ПАТ «Укрзалізниця».

Тож сьогодні питання стоїть руба: або зберегти стабільного потужного державного перевізника із прогнозованим прийнятним рівнем цін (нехай навіть за невеликих фінансових втрат у короткостроковій перспективі), або лишити все так, як є, а згодом отримати тяжкі наслідки. Адже шансів змінити хід подій з кожним днем стає все менше.

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Сiчень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua