26 жовтня 2016 / Акцент

Контейнерна перспектива

Контейнерна перспективаМикола Копилов

Транспортування контейнерів демонструє позитивну динаміку.Для розвитку цього виду перевезень залізничники залучають нові вантажі та впроваджують сучасні інформаційні технології.

За інформацією Департаменту комерційної роботи ПАТ «Укрзалізниця», контейнерні перевезення з початку року збільшилися на 27 %, порівняно з відповідним минулорічним періодом. Загалом же за дев’ять місяців перевезено 192 тис. контейнерів (у 20-футовому еквіваленті), з яких понад 53 тис. — у складі контейнерних поїздів.

Більше стали транспортувати як у експортному, так і в імпортному сполученнях, проте найбільше додали у масі внутрішні перевезення. Зокрема, контейнерні потяги за маршрутами Нікополь—Чорноморськ—Нікополь і Одеса—Дніпро—Одеса наполовину покращили торішні показники. Хороші й результати у відомого міжнародного контейнерного поїзда ZUBR, що зв’язує чорноморські та балтійські морські торговельні порти. Його перевезення збільшилися майже на 40 %.

Тримати на високому рівні обсяги перевезень допомагає й залучення нових видів вантажів, які раніше в контейнерах взагалі не перевозили. Крім того, цьому сприяють європейський вектор розвитку України (адже в країнах ЄС саме такі перевезення є масовими) та експортна орієнтованість вітчизняної промисловості.

І хоча обсяг контейнерних вантажів від загальних по залізниці поки що сягає лише 1 %, потенціал цих перевезень надзвичайно великий.

Що приховують металеві стінки

Номенклатура вантажів, які перевозять у контейнерах залізницями України, численна. І тенденції ламають стереотипи про те, що в контейнерах перевозять лише дуже вартісні та технологічні вантажі (наприклад комп’ютерну техніку або одяг).

Нині серед основних груп контейнерних вантажів — усі види зернових культур. За бажанням замовника, зерно або продукти помелу пакують у мішки та біг беги (велика поліетиленова упаковка), а останнім часом усе більше продукції перевозять навалом у лайнер бегах (гнучка ємність з полімерних матеріалів, що розміщується в середині контейнера). Для цього вже відпрацьовано спеціальні технології завантаження за допомогою як стаціонарних (зернові елеватори), так і мобільних (шнекові та пневматичні навантажувачі) пристроїв.

«Зважаючи на зростання експортної орієнтованості виробників зернових, контейнеризація набуває все більшої популярності, оскільки дає змогу здійснювати постачання вантажів партіями від кількох тонн до тисячі тонн», — повідомили у філії «Центр транспортного сервісу «Ліски» ПАТ «Укрзалізниця».

Наступні популярні контейнерні вантажі — це металопрокат і сировина для металургійних комбінатів. Усе більших обсягів набувають перевезення лісових вантажів, адже контейнер з вагона відразу можна перенести на судно, тоді як вантажі з автомобіля-лісовоза необхідно пакетувати й переносити краном за участю стропальників. Враховуючи таке спрощення, інвестиції вантажовідправників щодо організації залізничних перевезень у контейнерах швидко окупаються. Тож це вигідно і зручно.

До окремої групи вантажів, що не оминула контейнеризація, можна віднести різні рідини (олію, хімікати тощо), для транспортування яких здебільшого використовують танк-контейнери. Застосування таких вантажів стало важливим кроком виходу українських експортерів на ринки країн ЄС. Без додаткового обладнання для навантажування це дало змогу налагодити вивезення продукції у прийнятому для європейців стандарті та партіями будь-якого обсягу. За твердженням фахівців, перевезення у танкконтейнерах — одне з найперспективніших, адже постійно зростають і номенклатура вантажів, і кількість клієнтів.

Разом з тим у ПАТ «Укрзалізниця», а точніше у філії «Рефрижераторна вагонна компанія», є технічні засоби для здійснення ще одного виду перевезень, популярність якого стрімко зростає в усьому світі: із застосуванням рефрижераторних контейнерів. Вони мають холодильне обладнання для підтримки всередині постійно низької температури, тож підходять для транспортування і ліків, і продуктів харчування. Нині в арсеналі філії є 10 таких рефрижераторних контейнерів. Проте, як сповістили на підприємстві, вони й досі лишаються незатребуваними. Одна з імовірних причин — чималі тарифи на користування. У філії вбачають суттєві перспективи за цим видом перевезень, адже такі контейнери зручніші для клієнта та значно дешевші за традиційні рефрижераторні секції. І тут готові приймати замовлення на перевезення у рефконтейнерах.

Рухомий склад

На сьогодні парк фітингових платформ, що перебувають на балансі філії «ЦТС «Ліски», — 3 тис. 756 вагонів. Дві третини з них відповідають усім сучасним вимогам і, на замовлення користувачів послуг, можуть курсувати у будь-якому сполученні, в тому числі й залізнично-поромному. Інша третина платформ — з подовженим терміном служби — постійно підтримується в придатному для використання стані.

Залізничники мають платформи довжиною 80 футів (для розміщення двох 40-футових контейнерів), а також 60- та 40-футові. Останні характеризуються підвищеною вантажопідйомністю для перевезення металопродукції. Рухомий склад, як повідомили у філії «ЦТС «Ліски», закуповують постійно та відповідно до потреб ринку.

Також проводять модернізацію терміналів для приймання будь-яких типів контейнерів, оновлюють і парк автомобілів для здійснення доставки «від дверей до дверей» (тобто безпосередньо до вантажоодержувача). Автотягачі, що закуповують, відповідають сучасним європейським екологічним нормам, а напівпричепи до них — із технологією розсувного вантажного майданчика для розміщення контейнерів будь-якого розміру.

Напрямки і технології

Так історично склалося, що головними напрямками перевезень вантажів у контейнерах стали шляхи через морські торговельні порти України, а також повз сухопутний кордон до країн ЄС, і зворотно. В інший бік — в напрямку РФ та країн Середньої Азії — останнім часом перевезення значно зменшились, а по деяких позиціях і зовсім унеможливлені.

ПАТ «Укрзалізниця» бере активну участь у перегляді логістичних схем для задоволення потреб вантажовідправників у перевезеннях вантажів різними маршрутами, з огляду на умови транспортування та існуючі обмеження, і працює в напрямку забезпечення належної якості транспортних послуг.

Потенціал Українських залізниць дає змогу нашій країні стати надійною ланкою в організації інтермодальних транспортно-логістичних схем доставляння вантажів у напрямку Китай—Європа, і зворотно. Так, нещодавно здійснено пропуск першого експериментального контейнерного поїзда за маршрутом Україна—Грузія—Азербайджан—Казахстан (кордон з Китаєм). Крім того, ПАТ «Укрзалізниця» приєдналося до Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту, в рамках якого узгодило спеціальні, привабливі для розвитку контейнерних перевезень, тарифи.

Поза тим, українські залізничники впроваджують сучасні ІТ-технології. Для прискорення пропускання потяга «Вікінг» через кордон з Республікою Білорусь відбувається попереднє інформування контролюючих служб електронним способом. У складі того ж міжнародного поїзда здійснено дослідне пропускання контейнера, обладнаного навігаційним датчиком GPS, що дає змогу в онлайн-режимі, в тому числі за допомогою смартфону, відстежувати місцезнаходження рухомого складу. Тож клієнт може бути впевнений у збереженні та вчасному доставлянні свого вантажу.

Ще одним перспективним напрямком роботи є перевезення вантажівок (так звані контрейлерні перевезення) до країн ЄС. Спільно з Асоціацією міжнародних автоперевізників ведеться робота щодо організації таких відправлень з України до Італії. Також проведені переговори з угорськими та італійськими операторами перевезень. Проте необхідний комплексний підхід на рівні держави, аналогічний до європейського досвіду. Адже, наприклад, в Угорщині передбачені компенсації витрат залізничному оператору за контрейлерні перевезення, а в інших країнах ЄС автоперевізники, що переводять свій транспорт на рейки, користуються пільгами за сплати екологічних податків.

Перенесенню найкращого європейського досвіду нових видів перевезень в українські реалії могло б сприяти ухвалення спеціального закону про комбіновані (мультимодальні) перевезення, що наразі розробляється Мінінфраструктури.

 

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Травень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua