14 вересня 2016 / Тема номера

Корпоративна альма-матер

Корпоративна альма-матер

Сьогодні всі успішні вітчизняні й зарубіжні компанії турбуються про навчання та підвищення кваліфікації свого персоналу. Практика показує, що $ 1, спрямований на розвиток людських ресурсів, приносить дохід $ 3—8. Тож, як працює система професійної підготовки робітничих кадрів у ПАТ «Укрзалізниця», досліджував наш кореспондент…

За вимогою і без тендера

На цьому етапі реформування залізничної компанії, особливістю якого є швидкі й часті зміни як зовнішніх, так і внутрішніх умов, розвиток системи професійного навчання визначає успішність підприємства та його фінансову стабільність. Адже робітники, які володіють необхідними знаннями, уміннями і навичками, забезпечують вищу продуктивність та якість праці за раціонального використання матеріальних ресурсів.

За нинішніх умов, коли робітничі професії, як-то кажуть, серед молоді не в тренді, навчальні заклади Міністерства освіти і науки України не зорієнтовані на підготовку фахівців, яких потребує залізнична галузь. Йдеться про спеціальності більш високої складності робіт, для підготовки котрих професійно-технічні навчальні заклади МОН не мають необхідної матеріально-технічної бази, навчально-методичних посібників та педагогів. Аби бути затребуваними, вони зорієнтовані на «популярні професії» (провідник пасажирського вагона, помічник машиніста локомотива тощо), яких останніми роками залізниця потребує значно менше. Крім цього, навчальний процес у таких закладах побудований для дітей і не враховує нюанси навчання дорослих. Тоді як навчальні центри ПАТ зосереджені на підготовці за професіями, що пов’язані з підвищеною небезпекою та високим рівнем гарантування безпеки руху. А підготувати робітників за цими напрямками безпосередньо на виробництві вкрай складно як з педагогічної, так і з організаційної точки зору.

Протягом тривалого часу (починаючи з кінця 40-х років ХХ ст.) всі необхідні навчальні потужності акумулювалися на базі 11 центрів професійного розвитку персоналу ПАТ «Укрзалізниця» (один перебуває на тимчасово окупованій території, — прим. авт.). Залізнична компанія, як, до речі, й більшість європейських, підготовку персоналу взяла на себе. На думку фахівців Департаменту управління персоналом та соціальної політики товариства, це обумовлено низкою причин. На відміну від самостійної підготовки співробітника система корпоративного навчання дає саме ті знання і навички, що є важливими для розвитку конкретного працівника з точки зору роботодавця в необхідний момент. А головне, не потребує проведення тендерних процедур, що можуть затягуватися на місяці й не завжди закінчуються очікуваним результатом.

Контроль на виробництві

Вагомим плюсом внутрішньокорпоративного навчання є високий контроль за якістю засвоєння знань. Так, простудіювавши теорію на базі навчального центру, робітник вчиться застосовувати отримані навички на виробництві. Причім практична підготовка в умовах підприємства є значно ефективнішою, має більшу прикладну цінність і потребує менше часу. Після неї слухач має пройти кваліфікаційні випробування перед відповідною комісією, до складу якої входять і педагоги центру, і представники виробництва. На етапі перевірки людина демонструє свої теоретичні та практичні знання. Успішно склавши іспит, фахівець отримує свідоцтво встановленого зразка про присвоєння відповідного розряду, професії, кваліфікаційного рівня тощо.

Zolotonosha_3 kol.jpg

Слід зазначити, що навчальні центри ПАТ «Укрзалізниця» одними з перших серед великих промислових підприємств успішно пройшли процедуру ліцензування за новими умовами, що набрали чинності взимку цього року. Вони отримали ліцензії МОН на право здійснювати освітню діяльність і готувати фахівців за 59 професіями. Причім у залізничних закладах освіти ліцензований обсяг дає змогу одночасно навчати понад 6 тис. слухачів. Зазначимо, що корпоративні центри також мають право видавати дипломи державного зразка, та це потребує більше часу і коштів. Крім того, є певний ризик, що працівник, пройшовши підготовку за рахунок роботодавця, отримає диплом і піде працювати до іншої, приватної, компанії.

Про потужності та інвестиції

Так сталося, що не всі навчальні осередки розвиваються рівномірно і мають однаково потужну навчально-методичну та технічну базу. Це пов’язано як з об’єктивними, так і з суб’єктивними чинниками.

Справді, постає питання, чи варто утримувати велику базу з підготовки одних і тих самих професій? Причім потреба, скажімо, у провідниках значно зменшилася, так само скоротилися необхідні обсяги підготовки машиністів. У Департаменті управління персоналом та соціальної політики ПАТ «Укрзалізниця» зазначають, що в майбутньому постане завдання щодо спеціалізації центрів підготовки персоналу за певними напрямками. Це дасть змогу ефективніше розвивати навчально-матеріальну базу та швидко реагувати на зміни потреб товариства у робітниках тих чи інших професій і кваліфікацій. Так звану спеціалізацію сьогодні має лише філія «ЦПРП» у Золотоноші, яка студіює робітників для обслуговування залізнично-будівельних машин важкого типу, а також за іншими професіями переважно колійного господарства.

Незважаючи на певні проблемні моменти, корпоративні центри товариству життєво необхідні. Адже вони акумулюють і передають знання про цінності, традиції та філософію діяльності підприємства, основи корпоративної культури і прискорюють адаптацію нового персоналу до роботи в умовах підвищеної небезпеки. Крім того, інвестування у розвиток кадрів приносить компанії більший прибуток, ніж інвестування в удосконалення виробничих потужностей. Дослідження Американського товариства сприяння навчанню і розвитку свідчать, що «збільшення видатків на навчання персоналу на 10 % дає приріст продуктивності праці на 8,5 %, тоді як таке ж збільшення капіталовкладень підвищує продуктивність праці лише на 3,8 %». Тобто успішність залізничної компанії у значній мірі залежить не від кількості сучасних локомотивів, а від досвідченості та рівня знань персоналу, який їх обслуговуватиме.

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Вересень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua