19 жовтня 2016 / Акцент

Менеджмент якості

Менеджмент якості

Існуюча система контролю якості продукції, що поставляється ПАТ «Укрзалізниця», за великим рахунком викликає нарікання кожної зі сторін-учасниць договору про закупівлю.

З одного боку виробники або постачальники скаржаться, що контролюючі процедури це ніщо інше, як бюрократизм радянського формату та чудове підґрунтя для корупції. Виробничі ж підрозділи компанії хронічно страждають від браку, з яким надходить на місця замовлений товар. Ми спробували розібратися, чи можна примирити обидві сторони.

Ілюстрація проблеми

Скандал навколо закупівлі регіональною філією «Південно-Західна залізниця» 17,5 тис. подушок сколихнув нещодавно віртуальні простори соціальної мережі Фейсбук. Нагадаємо, що, оскільки лінійні розміри поставленого виробу не відповідали заявленим у тендерній документації вимогам, а супровідна документація не була оформлена належним чином, замовник відмовився приймати подушки. Дописувачі Фейсбуку активно «лаяли» залізничників, що ті, використовуючи «совкові» стандарти контролю якості, просто придираються до виробника, переслідуючи особисті інтереси. Тож ми вирішили перевірити, чи багато продукції повертається виробничими підрозділами компанії на стадії контролю якості, чим це обумовлено та які наслідки має.

Якщо копнути глибше, то «подушковий» скандал — це, як кажуть у народі, «буча за онучу», бо у столичній регіональній філії є куди серйозніші прецеденти невиконання виробником своїх зобов’язань. Так, навесні нинішнього року на склад цього регіонального підрозділу ПАТ «Укрзалізниця» надійшли два ремкомплекти для електровоза ВЛ80 загальною вартістю майже 5 млн грн. Ця закупівля централізовано здійснювалася філією «Центр забезпечення виробництва» й аналогічні комплектуючі надійшли на регіональні філії «Львівська залізниця» та «Придніпровська залізниця». Фахівці служби локомотивного господарства столичної регіональної філії, які здійснювали контроль якості, не прийняли продукцію, адже вона не потрапляла в лінійні розміри, тобто не відповідала необхідним технічним параметрам.

Відповідно до діючих інструкцій підготували лист у філію «Центр забезпечення виробництва», котра, у свою чергу, викликала представника виробника. Втім, особа, яка представляє інтереси організації, що відповідальна за виготовлення ремкомплектів, так і не доїхала до складів регіональної філії «Південно-Західна залізниця». До слова, сюди її офіційно запрошували вже тричі. Це при тому, що умови договору зобов’язують постачальника замінити неякісну продукцію протягом 20 днів та сплатити штраф у розмірі 20 % від вартості товару неналежної якості. Наразі ці ТМЦ перебувають на відповідальному зберіганні на раніше згаданому складі.

Плаваюча статистика

На жаль, це лише верхівка глибинної проблеми. Так, починаючи з 1 січня по 1 жовтня 2016 р., філія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Укрзалізниця» отримала 97 повідомлень щодо поставок неякісної продукції із закупівель товарів, де вона виступала замовником. Мало це чи багато? На тлі статистики виявлення невідповідностей товарів, що закуповувалися регіональними філіями та філіями (20—30 випадків), цей показник дещо вищий. Однак порівнювати дані цифри можна лише після аналізу обсягів перевіреної продукції. Та цими даними ми не володіємо.

st.jpgУ будь-якому разі це лише цифри, а за ними криються різні причини, від яких залежить, як швидко до виробничого підрозділу надійде якісна продукція. Так, певну частку товарно-матеріальних цінностей не приймають через невідповідність супровідній документації.

Фахівці філії «Центр забезпечення виробництва» виокремлюють й інші причини. Процес заміни неякісної продукції може розтягуватися у часі через низку чинників. Наприклад, телеграми на філію, що оформляють працівники виробничого підрозділу отримувача, при виявленні партії невідповідної продукції можуть мати недостатньо інформації. А це змушує представників замовника витрачати час на встановлення відповідальних осіб, контакт з ними та з’ясування деталей. Така вичерпна інформація причин бракування партії необхідна для того, аби передати її постачальнику та викликати його для спільного огляду й оформлення акта про постачання неякісної продукції.

Після оформлення такого документа у постачальника є 20 днів на довезення недопоставленої або заміну невідповідної асортименту неякісної продукції чи усунення виявлених дефектів. Протягом цього терміну постачальник має право надати продукцію на перевірку до альтернативної акредитованої лабораторії, що також може затягувати процес замінювання бракованого товару на якісний.

Крім того, оскільки продукція надходить партіями, в результаті контролю може бути встановлено, що кожна партія має випадки браку, тож потребує замінення. В результаті вже згаданих обставин станом на кінець вересня із забракованих 97 випадків замінено лише 53. А за рештою відбувається претензійна робота або триває коригування параметрів пристроїв за згодою постачальника і замовника.

Про бракоробів

Знову ж це лише цифри, а для виробничих підрозділів — це товарно-матеріальні цінності, без яких затримується їхня робота. Теоретично є ймовірність, що бракованої продукції в поставленій може бути більше, та це ніде не фіксується. Залізничники самостійно усувають недоліки, аби не зривати плани ремонту й без того дефіцитного тягового рухомого складу чи вагонного парку.

За інформацією філії «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Укрзалізниця» найбільше випадків постачання неякісної продукції відзначено по лакофарбових матеріалах і пральному порошку. Проте недоліки цих товарів виявляються лише під час їх використання, незважаючи на те, що продукція відповідає стандартам. Це обумовлено специфікою застосування продукції на залізничному транспорті. На думку фахівців філії «ЦЗВ», до її якості, зокрема фарб і порошку, мають бути встановлені жорсткіші вимоги. Крім того, неодноразово були зафіксовані недоліки (некомплектність) по поставках запчастин для тягового і рухомого складу.

Оскільки переважна більшість постачальників і виробників продукції — вітчизняні підприємства, найчастіше бракована продукція має українське походження. Проте неякісні товари направляють й іноземні партнери.

А як у Європі?

У розвинених країнах система менеджменту якості поставленої продукції на підприємство масштабів ПАТ «Укрзалізниця» дозволяє прямо з коліс «запускати» закуплений товар у роботу. Ні в Західній Європі, ні в Японії, ні в США не практикується здійснення короткотривалих, довготривалих чи будь-яких інших запасів товарно-матеріальних цінностей. На підприємство приїздить завідомо якісна продукція, що потрібна для виконання конкретних завдань чи обсягу робіт. Річ у тім, що в цих країнах товар перевіряють на стадії виробництва.

Тож наразі необхідна комплексна перебудова системи контролю якості продукції та послуг, і таку систему вже розробляють фахівці ПАТ «Укрзалізниця». Є досить висока ймовірність того, що до кінця року будуть внесені зміни до діючих технічних регламентів і реорганізована внутрішня система контролю якості продукції та послуг. Її розробники мають на меті звести кількість неякісної продукції, що поставляється у структурні підрозділи компанії, до європейських норм: 2 % від перевіреного обсягу товарно-матеріальних цінностей. Втім, це за умови, що система дійсно запрацює.

ivan.jpgВ. о. начальника філії «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Укрзалізниця» Сергій ІВАНЧА:

«Наразі в ПАТ «Укрзалізниця» відсутній єдиний реєстр стандартів та інших вимог до продукції, відповідно до якого виставлялися б вимоги до ТМЦ, що закуповуються для потреб підприємств. Запровадження такого реєстру є важливим кроком запобігання виникненню випадків постачання невідповідної продукції. Разом з тим є необхідність запровадити систематичне проведення семінарів і роз’яснень для працівників залізниці, які пов’язані з прийманням продукції, аби підвищити їхні професійні та кваліфікаційні знання».

 

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Вересень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua