17 лютого 2016 / Тема номера

Невідкладний крок сталого розвитку

Невідкладний крок сталого розвиткуДмитро Пелих

Проектом фінансового плану на 2016 р. ПАТ «Укрзалізниця» передбачається рентабельність у розмірі лише 0,1 % !!! Та й це за умови індексації тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України.

Перегляд тарифів є невідкладним кроком. Однак і це не стане панацеєю. Бо за різницю отриманих коштів навряд чи вдасться закупити новий рухомий склад, електрифікувати дільниці, провести модернізацію тисяч кілометрів колії. До того ж ціни на електроенергію, дизпальне, запасні частини та інше обладнання, без якого нереальний рух транспорту, зростають і для сталевої магістралі. Але наші бізнес-партнери у своїх критичних виступах щодо підвищення тарифів на залізничні перевезення чомусь забувають так само голосно сказати, що, наприклад, ще у 2014 р. залізниці купували рейки по 12 тис. грн, а нині їх ціна зросла до 26 тис. грн, а це аж у 2,1 раза. Підкладки та накладки зараз вартують на 98,1 % більше. Колісна пара коштувала 8 тис. грн, а тепер — 14 тис. грн. На 17 % зросла вартість дизпального. Чомусь металурги забувають мовити про те, що сталь для залізниці за короткий період здорожчала аж на 73,6 %.

Відтак замість того, щоб відремонтувати 10 км колій, залізничники можуть провести ремонт тільки 1,5 км. Аналогічна ситуація — з ремонтом рухомого складу. Локомотив економіки, у прямому сенсі слова, може стати її гальмом. Для того щоб і завтра в Україні була сталева магістраль, потрібно уже зараз комплексно модернізовувати рухомий склад. Момент ще не зовсім втрачено, тож є ще змога поставити запчастини, двигуни, системи безпеки і контролю в кузови тих локомотивів, які придатні для такого оновлення. Але з кожним днем їх експлуатації ця можливість зменшується, бо техніка не витримує навантажень — і виходить з ладу. Тому це ще й постійна загроза безпеці руху.

Подвійні стандарти вантажовідправників

Показовим є й те, що — згідно з проведеним аналізом структури цін на продукцію — складова транспортування вантажу в загальній вартості кінцевого продукту не відповідає підвищенню тарифу на його перевезення. Відтак звинувачувати залізниці у стрімкому зростанні цін, яке турбує кінцевого споживача, як мінімум, некоректно.

Візьмімо, приміром, деякі будівельні вантажі. Щебінь у 2014 р. коштував 115 грн/т — в гуртово-відпускних цінах, — а його перевезення вартувало 30,65 грн/т на відстань 300 км. Отож транспортна складова у ціні товару становила 26,65 %. А у 2015-му 1 т щебеню вартувала вже 150 грн, а тариф на його перевезення на 300 км (уже з урахуванням торішніх підвищень цін) становив 44,24 грн. Відтак транспортна складова у вартості товару зросла до 29,5 %, або майже на 3 %. У ціні піску транспортна складова зросла на 4,6 %, тоді як вартість 1 т продукції — з 60 до 80 грн. Цемент подорожчав за рік з 1 тис. 70 грн/т до 1 тис. 300 (у гуртових цінах), а ось транспортна складова зросла лише на 0,4 %. Цегла подорожчала з 530 до 680 грн/т, а її транспортування — лише на 2,6 %. І цей список можна продовжувати! Натомість усю цю продукцію, а також енергоносії для потреб підприємства залізничники закуповують у тих же великих власників — своїх вантажовідправників — і за повними — ринковими і встановленими на розсуд власника — цінами.

Згідно з аналізом, який провела регіональна філія «Львівська залізниця», навіть не лише у постсоціалістичних, а й у пострадянських країнах — Польщі, Словаччині, Угорщині, Румунії, Росії, Білорусі та Казахстані — тарифи на перевезення вантажу на 70—80 % вищі, ніж в Україні. Але промисловці, котрі експортують в ці держави свою продукцію чи сировину, не звертаються з пропозицією зменшити тариф на перевезення у цих країнах.

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Вересень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua