16 квiтня 2014 / Особистість

Творець прискореного руху

Творець прискореного рухуМикола Копилов

Едуард Даніленко — відомий в Україні і за кордоном учений у напрямку досліджень залізничної колії та її взаємодії з рухомим складом, засновник і керівник наукової школи в цій галузі. За його безпосередньої участі втілено чимало вагомих інноваційних проектів. 

Народився майбутній вчений 11 квітня 1941 р. в м. Нижній Тагіл Свердловської області (Росія). Романтика залізниць, які, мов судини, пронизували країну від краю до краю, покликала Едуарда Івановича до навчання у Ленінградський інститут інженерів залізничного транспорту (ЛІІЗТ). По закінченні вишу юнак отримав фах інженера колійника-будівельника та почав свій трудовий шлях у місцевому будівельному тресті майстром, а потому став виконробом. Проте про наукову діяльність не забув.

У 1966—1982 рр. він працює в ЛІІЗТі, де займається розробкою і впровадженням нових конструкцій стрілочних переводів малої металоємності для залізничних колій металургійних підприємств. У 1969—1972 рр. бере участь у розробці та впровадженні колій космічного комплексу «Байконур».

Небайдужість до вибраної професії, ентузіазм, прагнення до новацій завжди вирізняли Едуарда Івановича. Завдяки ґрунтовній підготовці він у 1974 р. захищає кандидатську, а в 1982 р. затверджується в званні доцента кафедри «Залізнична колія». Довгий час працює у складі стрілочної комісії Головного управління колійного господарства Міністерства шляхів сполучення СРСР, у 1975—1980 рр. бере участь у розробці і впровадженні програм створення стрілочних переводів для високих швидкостей руху поїздів.

З 1983-го по 1997 р. працює в Дніпропетровському інституті інженерів залізничного транспорту (нині — Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту) доцентом, а з 1992 р. — професором, завідувачем кафедри «Колія та колійне господарство». У 1984—1989 рр. очолює науково-дослідницькі та конструкторські роботи щодо створення й впровадження на мережі магістральних і промислових залізниць нових низькометалоємних конструкцій стрілочних переводів.

Довголітнє поєднання педагогічної та науково-дослідної роботи продовжилося у 1992 р. захистом докторської дисертації «Теоретичні основи і практичні методи розрахунку міцності та зносостійкості переводів і з’єднань рейкових колій», в якій автор розробив теорію розрахунку стрілочних переводів на міцність і стійкість та теорію прогнозування зношування елементів стрілочних переводів на основі вивчення експлуатаційних факторів. Згодом Едуард Іванович отримав звання академіка Транспортної академії України.

З 1997 р. до теперішнього часу працює в Державному економіко-технологічному університеті транспорту завідувачем кафедри «Залізнична колія та колійне господарство».

Едуард Даніленко тісно пов’язує викладацьку діяльність з практикою розв’язання найгостріших галузевих проблем. З 1992 р. він — член науково-технічної ради Головного управління колійного господарства Укрзалізниці. Поза тим, є постійним представником Укрзалізниці в Організації співдружності залізниць Європи і Азії (ОСЗ) як експерт технічної комісії з питань залізничної колії, в тому числі і для високошвидкісного руху пасажирських поїздів.

За роки своєї роботи брав активну участь у розробці важливих науково-технічних програм галузевого та міжгалузевого рівня для СРСР і України. В активі вченого — понад 200 наукових праць, серед яких — навчальні посібники та нормативно-технічні видання для Укрзалізниці. В тому числі — унікальне видання «Стрілочні переводи залізниць України», де вперше у вітчизняній практиці вищої школи в єдиному комплексі наведені дослідження та розробки з питань проектування і конструювання, технологій виробництва і експлуатації стрілочних переводів. Крім того, він є автором першого в Україні двотомного підручника «Залізнична колія».

Список нагород ученого справді вражає. Найголовніші з них — знаки «Почесному залізничнику» та «Залізнична слава» IIІ ступеня (2004 p.). Поза цим, на державному рівні була оцінена його багаторічна праця з підготовки інфраструктури до запровадження прискореного руху поїздів. Зокрема ним розроблені стрілочні переводи з неперервною поверхнею кочення, розраховані на високу швидкість, та обґрунтоване застосування багатьох інших елементів колії. У 2010 р. ця робота отримала Державну премію України в галузі науки і техніки.

Свій досвід і знання Едуард Даніленко передає молоді. Так у створеній при кафедрі «Залізнична колія та колійне господарство» ДЕТУТу під його науковим керівництвом аспірантурі та докторантурі забезпечується навчання найбільш достойних випускників. Під його керівництвом захищено 15 кандидатських та дві докторські дисертації.

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Вересень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
Яка рубрика в «Магістралі» у вас улюблена?
Економіка галузі (2)
Досвід (1)
Світ (1)
Панорама (0)
jnijn

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua