14 грудня 2016 / Акцент

Вагони — каталізатор економіки

Микола КОПИЛОВ

Ідея відродження та розвитку вітчизняної економіки завдяки оновленню парку вантажного рухомого складу ПАТ «Укрзалізниця» набуває все більшої підтримки в експертному середовищі.

Так, нещодавно одна із провідних авторитетних консалтингових організацій — ДП «Укрпромзовнішекспертиза» — оприлюднила результати дослідження ринку залізничних перевезень та вагонобудування, в якому дає зелене світло масштабному оновленню вагонів.

Презентація результатів дослідження ДП «Укрпромзовнішекспертиза» щодо перспектив ринку вантажних перевезень і вагонобудування відбулася минулого тижня у Торговельно-промисловій палаті України за чергового круглого столу між залізничниками та основними клієнтами сталевих магістралей.

Головний висновок експертів полягає в тому, що у разі реалізації програми оновлення парку вагонів в Україні приріст промислового виробництва нашої країни становитиме щороку приблизно 1,6 %. Додаткові надходження до бюджету та соціальних фондів сягатимуть $ 207 млн. Дослідження проводилося для періоду з 2017-го по 2020 р. До уваги бралися два варіанти розвитку: відновлювальний (песимістичний) та інвестиційний (оптимістичний). Проте в обох випадках спостерігається безсумнівний позитивний вплив на різні галузі промисловості та на економіку країни в цілому.

Згідно з першим сценарієм передбачається виробництво за три роки 53 тис. вагонів, за другим — 67 тис. За типом рухомого складу лідирують украй дефіцитні піввагониRost_3 kol.jpg та зерновози. Згадане оновлення вагонів має забезпечити перевезення відповідно на 11 % та 30 % більші, ніж зараз. Це цілком імовірні вантажні показники — на рівні до 380 млн т на рік. Адже, приміром, до 2013 р. обсяги залізничних перевезень в Україні перевищували 400 млн т.

«Ми дійшли висновку, що вкладання в основні капітальні засоби залізниці дасть поштовх промисловості... Будівництво вагонів розв’язує чимало питань, — заявив директор ДП «Укрпромзовнішекспертиза», голова комітету з питань промислової модернізації при Торговельно-промисловій палаті України Володимир Власюк. — У програмі вагонобудування знайдуть собі місце всі: і ті, хто виготовляє вагони, і металурги. Розшириться економіка в цілому».

За даними дослідження виробництво вагонів значною мірою — на 25 % — стимулюватиме внутрішній попит на промислову продукцію. В першу чергу це стосується металургійних підприємств, адже для виготовлення вагонів потрібні металопрокат, литво, колеса, підшипники тощо. Загалом за три роки вони можуть отримати замовлення на 1,2—1,5 млн т металопродукції.

Щодо вагонобудівних підприємств, то для них внутрішні українські замовлення є чи не єдиною паличкою-виручалочкою. Адже російський ринок збуту продукції, що завжди був основним, на сьогодні практично закритий. Сталося це протягом останніх п’яти років з кількох причин: політичних (утворення Митного союзу) та економічних (через зростання ціни на енергоресурси в Україні наші вагони нині дещо дорожчі за російські аналоги). Проте експерти плекають надію, що потужні замовлення залізничників врятують машинобудівну галузь і таким чином дадуть їй змогу згодом знайти інші ринки збуту. Зокрема, багато хто вважає українські вагони потенційно конкурентоспроможними на європейському ринку.

Застосування нових технологій при виробництві вагонів, що нині почали масово постачатися на сталеві магістралі України, за словами члена правління ПАТ «Укрзалізниця» Іренеуша Василевського, вже наближає зазначену продукцію до європейських стандартів. Це стосується насамперед збільшення міжремонтного терміну експлуатації. Для цього у нових вагонах застосовуються підшипники «дуплекс», до речі українського виробництва. Загалом відсоток локалізації у вагонобудуванні країни винятково високий: це майже на 100 % наш продукт.

Не варто забувати й про позитивні соціальні наслідки завантаження вагонобудування: збереження та створення робочих місць, надходження до бюджетів усіх рівнів, регіональний розвиток.

Виявляється, що від масштабного випуску вагонів виграють і їх виробники, і залізничники, і металурги, котрі до того ж є найбільшими клієнтами сталевих магістралей. Тож нарешті позбудуться дефіциту рухомого складу, що гальмує розвиток їхнього бізнесу та породжує корупцію.

Усе було б досить просто, якби не одне суттєве «але». Нинішній рівень тарифів на вантажні перевезення в Україні не сприяє інвестуванню в закупівлю рухомого складу. Рівень його окупності, за даними ДП «Укрпромзовнішекспертиза», становить 15—20 років, залежно від типу рухомого складу. Якщо врахувати зависокі кредитні ставки та обмеженість коштів у вітчизняних банків, валютні ризики й орієнтацію на закордонних виробників при позиках в іноземних фінансових установах, то ситуація здається безпросвітною.

Проте Міністерство інфраструктури та ПАТ «Укрзалізниця» знайшли вихід і запропонували його — проіндексувати на 25 % тарифи на вантажні перевезення з 1 лютого 2017 р., а отримані за рахунок цього кошти (11 млрд грн!) спрямувати на придбання вантажних вагонів. Це єдине в нинішній ситуації рішення. Керівництво ПАТ «Укрзалізниця» навіть готове підписати меморандум та взяти зобов’язання оприлюднювати протягом наступного року всі витрати з коштів, отриманих за рахунок збільшення тарифу.

Чи дослухаються до порад експертів ринку та залізничників клієнти-вантажовідправники? Саме від їхньої позиції нині залежить майбутнє вітчизняного вагонобудування, розвиток економіки та й, врешті-решт, незалежність країни. Адже тепер, не маючи достатньо власного рухомого складу, Україна змушена користуватися вагонами сусідніх держав, в тому числі Росії. Частка іноземного рухомого складу в нашій країні сягає 23 %. І це ще один серйозний привід для необхідності розв’язання питання щодо придбання вагонів для ПАТ «Укрзалізниця».

Член правління ПАТ «Укрзалізниця» Іренеуш Василевський:

«Питання оновлення парку вантажних вагонів — комплексне. Ми (правління, — прим. авт.) займаємо продержавницьку позицію і пропонуємо втілювати в Україні власну — українську — модель забезпечення вантажних перевезень, в якій особливу роль відіграватиме рухомий склад ПАТ «Укрзалізниця». Те, що є в Польщі, коли на ринку працює багато приватних операторів перевезень, не є добрим. Річ у тім, що вони конкурують у першу чергу за найбільш прибуткові вантажі, постійно влаштовують цінові війни, а розвитку при цьому нема. До того ж у європейських країнах кошти на пасажирські перевезення та інфраструктуру виділяє держава. Ми ж маємо зовсім іншу ситуацію».

Директор ДП «Укрпромзовнішекспертиза», голова комітету з питань промислової модернізації при Торговельно-промисловій палаті України Володимир Власюк:

«Дефіцит вантажних вагонів в Україні нині покривається за рахунок збільшення парку з Росії та інших країн СНД. Виробництво рухомого складу не лише розв’яже питання дефіциту, а й створить попит на продукцію промислових підприємств України, зокрема в металургії. Реалізація програми будівництва вантажних вагонів забезпечить приріст промислового виробництва на 1,6 % на рік, збереження робочих місць та додаткові надходження до бюджетів усіх рівнів».

 
Для додавання коментарiв Ви маєте бути зареєстрованi.
реєстрацiя | авторизацiя
 Липень 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Нд
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
 
Яка рубрика в «Магістраль-експрес» Вам подобається найбільше?
Вікно у залізницю (19)
Розмова в купе (14)
Сканворд (8)
Особистість (2)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя
 
Усі права захищено © 1992—2010 Редакція газети "Магiстраль"
За повного передруку матеріалу посилання на статтю обов'язкове.
За часткового передруку матеріалів сайту посилання на www.magistral-uz.com.ua обов'язкове.
Контакти: Тел./факс: 465-01-90, E-mail:magistral@uz.gov.ua